6 - 8 april (Varanasi)
Varanasi är en uråldrig stad. En av Indiens äldsta.
Och enligt legenden grundad av Shiva själv. Men få byggnader utmed floden är
mer än 100 år gamla. Man ser hur floden slukar byggnader allteftersom de
hjälplöst sjunker ner floden. Det är idag på betongtrappor som man tar sig ner
till vattenbrynet. Dessa ”ghats” löper mer eller mindre sammanhängande ut med
hela flodbanken. Och förbi det de stora templen. Souvenirstånden här säljer framförallt tomma flaskor och dunkar, så pilgrimerna kan ta med sig lite av det kraftigt förorenade men ack så renande vattnet hem. Efter mörkrets inbrott uträttas
här den dagliga Pujan. De heliga ceremonierna som tillägnas den heliga floden
Ganges. Åskådare samlats på de öppna ytorna framför templet och i båtar nere
vid floden för att se braminerna utföra de heliga ritualerna, som man gjort så
långt minnet sträcker. Braminerna svingar sina flammade geelampor och
rökelsekar mot Ganges, och ljudet från bjällror och mantran fyller luften.
Att besöka Varanasis burning ghats, (det öppna
krematorierna nere vid flodbädden) är en overklig upplevelse. Här kremeras döda
hinduer vid den heliga Ganges helt publikt under öppen himmel. Och man kan
vandra rakt in bland likbålen. Alla får dock inte brännas här. Liken från
gravida kvinnor, spädbarn och spetälska, förses alla med vikter och sänks
direkt ner i Ganges grumliga vatten. Till och med Hanna tvekar inför att bada i
floden.
Den avlidna människan anländer till bålplatsen på
en bår, buren i en procession genom stadens gator, insvept i ett vitt tyg, och
inbäddad i dekorativa skynken och blommor. Vid templet lyfts kroppen in, där en
sista puja utförs. Klockor ringer öronbedövande och mantranen ekar inifrån.
Sedan förs kroppen ner till vattenbrynet för ett sista renande dopp i Ganges,
varefter den bärs upp igen till bålplatsen. Det finns fyra olika bålplatser,
ett för varje kast. (Man lever med sin kast, och man dör men sin kast). Där
väntar det uppbyggda bålet. De dekorativa tygerna och blommorna lyfts bort, och
det tyginsvepta vita paketet lyfts upp på bålet. En opportunistisk ko vandrar
förbi och slickar glatt i sig de dekorativa blommorna.
Prästen vandrar upp med ett knippe halm som han
tänder på den evigt brinnande lågan vid templet. Den brinnande halmen förs in
under bålet, och lågorna tar sig förvånansvärt fort. Prästen häller över en
påse rökelse på elden, som tillsammans med några vedträd av sandal skall dölja
den värsta lukten av bränt kött.
Några släktingar har samlats och stirrar in i
lågorna. Bara män. Ingen gråter. Kvinnliga släktingar är inte längre tillåtna.
Det har tydligen förekommit episoder där änkor kastar sig levande på sina
bortgångna mäns bål. Episoder som man inte vill ska upprepas. Man bör nog se
dessa desperata handlingar snarare som ett uttryck för kvinnors och framförallt
änkors utsatta situation i Indien, snarare än som utryck för ren galenskap.
Eller som en historisk kvarleva från en tid då det var kutym för kvinnor att
offra sina liv för att följa sin man i döden. Detta är heller ingen plats för
känslor och avsked. Det får man göra på ceremonierna med familjen innan. Detta
är bara en plats för den banala uppgiften att bränna en kropp.
Att veta hur mycket ved som kommer krävas för att
bränna än kropp är en konst. Ved är dyrt, så man vill inte slösa i onödan. Men
om man tar för lite riskerar man att inte fullständig kremera kroppen. Oftast
brukar det ligga på mellan 100-110 kg. Emmet, irländaren vi träffade i Jodhpur
berättade om hur han vid likbålen såg en av de herrelösa hundarna vandra runt
med en mänsklig underarm i munnen. En möjlig följd av en ofullständig
kremering.
Lågorna slukar snart det tyginsvepta paketet, men
det tar upp mot 40 minuter innan kroppen har brunnit upp och lågorna falnar.
Askan skyfflas upp i flätade korgar och bärs ner till floden där den vaskas.
Guldplomber och kvarlämnade smycken som vaskas fram, säljs vidare på marknaden
och pengarna går till att köpa mer ved, till de som är för fattiga för att
betala för sitt eget bål. Som ett slags dödens kretslopp.
Bakom bålplatsen ligger ett hospis. Här ligger
gamla och sjuka människor och väntar på att dö. Utanför fönstren kan se ner på
de flammande likbålen, varje dag, i väntan på det blir deras tur att bestiga
bålet.
Det hela är mycket att ta in. Det är så diametralt
olikt något man tidigare sett. Man vet inte riktigt hur man skall förhålla sig
till allt detta. Men denna brutala påminnelse om människans dödlighet rör upp
mycket känslor.
Vi blir uppmanade att skänka pengar till ved till
de fattiga. De påstår att ett kilo kostar 400 rupees, en smått löjlig summa i
Indien. (I själva verket kostar ett kilo runt 20 rupees.) Lite ledsna över att
de försöker lura oss på en så känslomässig plats donerar vi ändå en rejäl
slant.
Varanasi och Gagnes är som bäst i soluppgången. Vi
smyger upp i mörkret och väcker en sovande receptionist i lobbyn. Snart kommer
båtsmannen lovar han. Mycket riktigt, en mycket ung herre med en moppemustasch
möter upp oss på dörrtrappen. Så irrar vi ner genom gränderna till vattnet, där
de färggranna små träekorna ligger förtöjda. Den sakta stigande solen målar
akvareller i vattnet. Det är helt makalöst. Inga byggnader är tillåtna på den östra
strandbanken. Det ger den nyvakna solen fritt spelrum att måla med sina strålar
i det lugna grumliga vattnet. Vår unge båtman ror oss ljudlös över floden och
ger oss en förstklassig vy över all aktivitet nere vid vattenbrynet. Gamla män
som tar sitt morgondopp. Tvättarna som med full kraft slår sin drypande tvätt
mot tvättstenarna. De bedjande som sjösätter sina flytande blomsterflottar.
Morgonyogan framför templen. Och så de falnade lågorna från likbålen
över dem som inte vaknade till liv denna morgon.
Hanna vill som vanligt inte sitta i passagerarsätet
utan ber om att få ta över årorna. Och ror oss en bit på floden. Snart börjar
man känna den stekande solen på sina bara armar och vi vänder om för att ro
tillbaka över floden. Den stekande solen gör att man skyr värmen och stranden
under dagen.
När solen börjar sjunka igen irrar vi oss in i Varanasis
labyrintliknande gränder på jakt efter en mytomspunnen lassimakare. Hos Blue
Lassi har man gjort stans bästa lassi i generationer. På en förhöjd avsats ut
mot gatan sitter den turbanprydda lassimakaren skräddare framför sin lerkruka,
där han med trämortel i hand bankar curd och mango till den mytomspunna lassin.
Den serveras i små grova obehandlade lerkrus och toppas med blommor och hackade
pistagenötter. Den lilla lokalens väggar är täckta med bilder på besökare från
världens alla hörn, som någon gång varit här för att släcka sin törst.
Tusentals åldrade passfoton stirrar ner på dig medan du sippar på den svala och
syrligt krämiga lassin.
Varanasi bjuder på det där magiska Indien, en plats
som ingen annan, men lämnar också många starka intryck att smälta.
|
Samling för kvälls-puja vid Ganges strand |
|
Vid burning ghats brinner likbålen och strax bredvid tas ett heligt dopp |
|
Godnatt Ganges |
|
Hinduernas heligaste vatten kan tas hem på dunk. Den s.k. "indiska skattefria dunken". |
|
Morgontvätt i Ganges. |
|
Frågan är om tvätten verkligen blir renare när man tvättar den i Gagnes? |
|
Templen sätter sig så sakterliga i floden. |
|
Henrik vakar över Varanasi som vaknar |