lördag 20 augusti 2016

Bland Bajs och Blommor - Den Indiska Gatubilden



Efter hundra dagar i Indien känner vi att landet har lämnat bestående intryck hos oss. Vi har därför ett behov av att sammanfatta våra upplevelser. Den indiska gatubilden låter sig inte beskrivas lätt. För gatan är som ett Indien i miniatyr och är precis som Indien i övrigt ofattbart och ogreppbart och obeskrivligt. I Indien möts det moderna med det uråldriga, det grandiosa med de sorgsna och vidriga. Ingenstans finns en sådan färgrikedom skönhet sådan livsglädje så nära de smutsiga. Indien är ett kontrasternas land och det är allt på en gång.

Jag ska därför här göra ett försök att dissekera den indiska gatumiljön. Plocka isär den i sina beståndsdelar för att ge en så målande bild av den indiska gatan som möjligt, om än splittrad.

Den indiska gatubilden vore ej komplett utan:

Kossorna.

Att kor är heliga i Indien har man fått lära sig sen var liten men att de också är gatans okrönta kungar till och med i miljonstäderna fick man däremot inte lära sig. Här vandrar kossorna (med betoning på plural) fritt på gatorna. De har också alltid förkörsrätt mot övriga trafikanter som glatt väjar för kossorna mitt i vägen. Man blir inte ens upprörd när en ko blockerar vägen och skapar en trafikkö. Vad ska man göra? Kossorna har ju alltid varit här på gatan. Det var ju faktiskt här före tuktukar och minibussar. De äter allt vad de kan komma över: skräp, papper, plast och kompostrester. Och de bajsar. Föreställ dig en utsträckt kohage och tänk hur många välformade blaffor som breder ut sig i det gröna gräset. Tänk nu att den vida hagen är ihopträngd i ett antal snäva gator och gränder, men blaffornas antal är oförändrat. Kort sagt, det lönar sig helt enkelt att se var man sätter fötterna på den indiska gatan. Men kossorna är heller inte ensamma i den indiska gatufaunan. O nej, i miljonstäderna trängs de med elefanterna, kamelerna, åsnorna, getterna, aporna, värphönsen, råttorna, och de herrelösa hundarna. En promenad på den indiska gatan är ofta minst lika djurrikt som ett besök på Skansen. (Fast färre sälar då förstås).


Skräpet

Den totala avsaknaden av papperskorgar är ett påtagligt fenomen för en tillrest svensk. Det riktigt svider i det svenska miljöhjärtat när plastpåsen slängs direkt på gatan. Och det gör den. Tillsammans med petflaskor, tidningspapper, matrester, cigarettfimpar, trasiga skor och kläder, pappmuggar, kompost, möbler, trä. Allt. Vad som händer med allt skräp är oklart. Viss mängd äts definitivt upp av kossorna, men knappast allt. En del soppas också upp i små prydliga högar och bränns direkt på gatan. Ibland fylls näsborren av skarpa luften av bränd plast innan man får syn på den pyrande högen. Men detta kan knappast heller ta hand de mängder som varje dag tillförs. Det måste finnas något för mig okänt system för att forsla bort allt skräp som ständigt slängs på gatorna, annars skulle man snart vada i sopor. För vada gör man inte riktigt, men skräpigt, det är det.


Avsaknaden av privata sfärer

Kanhända är många svenska ur ett globalt perspektiv något av asociala enstöringar. Vi tycker om att hålla avstånd och förväntar oss att ingen skall sätta sig på bussätet intill när det finns helt lediga stolsrader en bit bort. Sverige är ett stort land med liten befolkning, Indien är ett stort land med enorm befolkning. Och en sådan sak som en okränkbar privat sfär som ingen överträder kan man helt enkelt inte unna sig. Man får bara bita ihop när någon skrev pressas smärtsamt nära ens ansikte i den till bristningsgräns packade bussen, eller när du känner en lätt andning i örat när någon tittar nyfiket över din axel. Eller när folk spänner ögonen i dig på tåget och stirrar på dig oavbrutet och intensivt i många minuter i sträck. Det är inget illa menat, det är bara så man gör. Men denna totala personliga nakenhet betyder inte att du får visa dina känslor offentligt. Kyssar kramar eller bara hålla hand kvinna och man kan uppfattas som utmanade och stötande.
Hur jobbigt detta än kan vara har den här totala offentligheten också har sina fördelar. Du känner dig väldigt sällan otrygg i Indien. Och en av anledningarna till det är att du ständigt är iakttagen av ett otal ögon som ser om det händer dig något och som ser och bevakar alla i din omgivning.


Rännstenarna

Hemma i Sverige är samhällets nervsystem av ledningar och kloaker oftast så prydligt undangömda att man lätt glömmer att de finns. I Indien däremot är de ibland brutalt blottade. Utmed gatans sidor går öppna rännstenar och kloaker, delvis täcka av betongplattor. Men det gäller att se upp (eller ner) för rätt som det är så saknas det en platta, vilket lämnar ett gapande hål för alla ouppmärksamma fötter. Dagvattendikena är inte de enda synliga livsnerverna i staden. De luftburna elledningarna som möts uppe i trästolparna ser ut som ett garnnystan som blivit omsorgsfullt ihopnystat av en kattunge till ett oupplösligt trassel.



Trafiken

Vilken gatubild rymmer inte trafik? Men även på den här punkten saknas helt måttfullheten, istället är det mångfalden kreativiteten och glädjen man slås av. Tuktukar (eller indisk Ferrari) finns överallt och surrar runt som små insekter runt kring de avgaskräkande bussarna och lastbilarna. Både tuktukarna och skruttiga lastbilar byggs om och dekoreras med så mycket glänsande krom och glada sprakande färger som möjligt. Här är det utsidan som räknas, och ett extra Mercedes märke på grillen är aldrig fel. På gatan trängs de med cykeltaxis, oxdragna kärror, skotrar. Handdragna vagnar, traktorer och minibussar. Och så motorcyklar, speciellt de licenstillverkade Royal enfield, som med ett mäktigt puttrande glider förbi med glittrande krom detaljer. Bilarnas grillar är ofta utsmyckade med små turbringande små knippen av lime och chili eller blommor för att skydda föraren mot den dödliga trafiken. (Detta är betydligt mer populärt än användandet av säkerhetsbälten.) Inne i bussarnas framrutor händer det att man ser en koranvers bredvid en Jesustavla och ett porträtt av Shiva. Varför vara kräsen, när man kan gardera sig?
Ofta packas gatan tjock av trafiken, och det behöver väl knappas påpekas att katalysatorer inte är så vanliga som i Sverige. Tjocka brunsvarta moln öser ut ur avgasrören och in över fruktstånd, lekande barn och pågående matlagning. Men motorerna stänger man gärna inte av under tomgång. Istället använder man tutan. Tutan ja, jag har nämnt det tidigare, men tutandet i alla dess öronskärnade nyanser utgör huvudspåret på den indiska gatans soundtrack. Och den går ständigt på repeat.


De röda spottloskorna

Det är inte blodfläckar du ser på vägarna. Även om man lätt kan tro det efter att ha betraktat indiska trafiken. Det du ser är spottloskor. Att de är röda kommer sig av vanan som många indier har att tugga Paan. Paan är en är kombination av betel leaf och areca nöt, som tuggas med, eller utan en uppsjö av tillsatser så som tobak eller kryddor. Paan är starkt beroendeframkallande, har en avdomnande och avslappnade effekt och är kraftigt cancerogent. Låter det bekant? Inte helt olikt cigaretten som är mer vanlig i den svenska gatubilden. Och precis som cigaretten ofta ett oönskat inslag. På många håll visar skyltar att det är förbjudet att tugga paan, för man vill slippa de röda loskorna. Men de röda loskorna är och förblir en viktig del i den indiska kulturen. Så rygga inte tillbaka om du möts av ett blodrött leende, eller rosslig slemharkling följt av en spottloska. Man kan utgå ifrån att man själv helt omedvetet gör saker som uppfattas lika ofint i deras ögon.


Whallorna - gatuförsäljarna

I Indien har supermarketkonceptet inte slagit igen på bred front ännu. Istället för en affär som har allt, finns här tusentals affärer... som förmodligen har allt. I små hål i väggen sitter farbröder med ett gäng plastburkar framför sig och små snackspåsar hängande över huvudet i långa band från taket. Och oavsett vad du frågar efter kan du ge dig tusan på att de bara kan skruva upp locket på en av dessa plastburkar och dra fram det du söker. (Vi lyckades köpa en tub Superlim av en godisförsäljare.) Även om du kan fynda allt mellan himmel och jord i dessa små hål i väggen sker den mesta kommersen ute på gatan. Följden blir att gatan helt saknar skyltfönster, deras existens är helt överflödig då mångfalden av produkter bjuds ut direkt på gatan. I korgar eller på dukar på marken breder sortimenten ut sig och i de överfulla vagnarna som rullar på cykelhjulstunna ekrar. Högar av mogen frukt, nyplockade blommor, verktyg, lerkrus, kläder, stora jutesäckar med ris, torkad frukt, och kryddor... Och mer kryddor. Glittrande berg av små mässingskar för puja. Paan-försäljarna som sitter med korslagda ben i sina små hopfällbara väggskåp fyllda med uppvikta blad och kryddor. Alla dessa försäljare går under benämningen whalla, som i frukt-whalla, chai-whalla osv. (ungefär som gubbe i korvgubbe) Och du kan inte gå långt utan att stöta på dem.



Uteserveringarna

Uteserveringar är kanske inte rätt ord, för detta rör sig inte om dukade bord med stolar, utan små enkla bänkar eller låga plastpallar där man kan slå sig ner när man dricker sitt te eller får sig en samosa. Det är inte bara serveringen som flyttat ut på gatan utan hela restaurangköket. Över fräsande gaslågor gräddas bröd och i stora kar med rykande flottig olja friteras alla möjliga läckerheter. Vada pav och kachori är två favoriter. De sköljs ner med färskpressad fruktjuice, eller sockerrör eller nykokt sött kryddigt mjölkte, serverat i små höga glas. Där finns också Kulfi, den krämiga glassen och andra sötsaker som drypande orangea sockerkringlor. Färdiglagad mat i alla dess former är ständigt närvarande i Indien. Och god mat är det. Indien kan snart vara det första landet i världen vars matkultur blir ett världsarv. Och du kan njuta av det där mitt på gatan.



Dammet

Även om gatorna är asfalterade finns en omotiverad mängd grus, sand och damm på alla gatorna. Detta tillsammans med avgasernas partikeldimmor skapar ett virvlande moln av damm som sveper in hela gatan. Gatuförsäljarna försöker binda lite av dammet genom att kasta små vatten hinkar runt deras stånd, men det är naturligtvis en tillfällig lösning. Snart virvlar luften tjock av damm pånytt. När du kommer hem på kvällen och tar dig för pannan upptäcker du att dammet från gatan och svetten laminerat dig i en tunn heltäckande film av svart smuts. Och skulle du råka titta ner i näsduken efter att du snutit ut dagens damm ur näsan, kan du ge dig på att duken svart.


Skuggorna

Den stekande solen är en ständig följeslagare i Indien på sommaren. Den skapar en skarp kontrast mellan den svala skuggsidan och den obarmhärtiga solsidan. Och värmen sätter också sina spår hos dig som betraktare och alla i din omgivning. Svetten klibbar tröjan tät mot torson, och du kisar med ögonen för att ta in alla synintryck. Samtidigt som värmen gör dig trött och slö skapar det något otåligt inom dig. En känsla av att du vill fly bort till en sval viloplats. Värmen förslöar också alla i din omgivning, och tvingar så fram nödvändiga paraplyer, markiser, arkader och andra påhitt för att trolla fram det välsignade skuggorna.



Tiggarna

Få länder i världen har så många miljardärer som Indien, men inget land har heller lika många fattiga och trasiga människor. Många samlas på gatorna, helt enkelt för att de inte har någon annanstans att ta vägen. Nu är ju tiggare inte längre ett ovanligt inslag i Sverige, men att ställas inför detta utbredda armod gör något med dig. Du känner medlidande, skam, frustration, och tillslut uppgivenhet. Men när ett litet barn med smutsiga kinder och trasiga kläder rycker dig i armlästen och du möter dess djupa mörka ögon, som inte utstrålar sorg, eller ilska, utan bara en oändlig tomhet. Då rotar du fram en liten sedel ur väskan och räcker fram till den lilla smutsiga handen, Och känner dig inte ett dugg bättre till mods. 



De heliga altarna

Indien är en spirituell världsmakt. Här kan allting vara heligt, och det är aldrig långt till helgedomarna. Och vilken mångfald sen. Moskéer, kyrkor, Jain-tempel, buddhist-tempel, sikh-tempel och så de hinduiska templen då förstås (med betoning på plural). I Europa och Sverige måste man ofta åtminstone öppna en dörr för att komma in i de heliga byggnaderna, men i Indien är det ofta en öppen port. Men det räcker naturligtvis inte bara med dessa tempel. Det vore ju opraktiskt om du tvingades gå till en speciell byggnad bara för en bön eller ett spontant eftermiddagsoffer. Därför finns heliga gudaaltare överallt. I hemmens alla rum och naturligtvis på gatan, som ett slags drive-in tempel, där förbipasserande kan tända lite rökelse, eller smeta en färgklick på den lilla gudastayn. Men även om du inte uppsöker dessa små altare blir du inte utan religiösa upplevelser. Ibland kommer det bara fram en man som uppger sig för att vara präst och ber om att få välsigna dig. Och när han efteråt ber om pengar säger du bara "I don't pay for PUJA"



Lukterna

Eftersom allt sker ute under öppen himmel utan avgränsade väggar, rymmer den indiska gatan livets alla lukter. Där finns de ruttnande sopporna, kobajset och de öppna kloakerna och avgasernas petrokemiska odörer. Men så går du förbi ett blomsterstånd och nosen fylls av de ljuvligaste dofterna, gatan blir en blomsteräng. Eller te-whallan som bereder en ny sats masala te med rikligt med färsk ingefära, nejlika och kardemumma. De puttrande frityrkittlarna producerar en tjock lukt av matolja. Från de små altarna strömmar rökelse. Ibland är det så intensivt att det är som att vandra genom Åhléns parfymavdelning. Vad man än tycker om det lämnas ingen näsa likgiltig inför den indiska gatan.



Fulla huvuden och huvud i svaj

Den som bär något i Indien, och de gör de flesta, bär det på sitt huvud. För en svensk som är ovan vid att huvudet kan utför kroppsligt arbete känns det nästan parodiskt när en man vandrar förbi med vad som ser ut som helt hushåll på huvudet. Ett annat fascinerande fenomen är ett karaktäristisk kroppsspråk. Indierna sätter ofta huvudet i en vobblande självsvängning, som om huvudet var helt frikopplat från halsen och övriga kroppen. Det kan betyda ungefär vad som helst beroende på sammanhanget, Ja, nej, vet inte, jag vet, förstår precis, du har så rätt så, eller du vet inte vad du pratar om. Du får helt enkelt bara gissa.



Färgerna

När du begrundar ett fotografi från Indien, där lukter, dam och oväsen är osynligt är det just färgerna som är det mest iögonfallande. De finns nästan överallt och de lyser i dagens skarpa solljus. Kvinnornas saris som ser obegripligt rena ut i den dammiga luften. Fruktståndens fulla palett av färgskalans kulörer. De rikligt utsmyckade tuktukarna och lastbilarna. Blommorna, noggrant uppträdda på tråd i vackra mönster. Templens färgsprakande fyrverkerier. Alla dessa färger står i så skarp kontrast mot den skitiga och grå fonden som den smutsiga gatan utgör. Det är kanske det som gör dem så klara?


Avsaknaden av trottoarer

I Sverige så är gatumiljön strikt geografiskt uppdelat efter sin funktion. Här är butikerna, där är deras uteserveringsyta. Här är trottoaren där man går och där är cykelbanan där man cyklar. Där ute i gatan kör bilarna i sina prydliga körfält och där vid övergångsstället korsar man gatan. Så icke i Indien. Här är gatumiljön mer anarkistisk (eller demokratisk beroende på hur man ser på det). Utrymmet räcker inte till för att dela upp den mångfald av funktioner och aktiviteter som ryms på den indiska gatan därför får man helt enkelt dela på det utrymme som finns. En trottoar kan bli en soptipp, en cykelbana kan bli en restaurang, ett körfält kan bli en kohage, ett övergångsställe kan bli en marknadsplats, En parkeringsplats kan bli, en cricketbana. På den indiska gatan är allt möjligt.